19.04.2016, 12:34 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Тема: Вступ до історії стародавнього світу Мета: навчальна – сформувати уявлення про місце історії стародавнього світу у всесвітній історії; розглянути періодизацію історії людства; визначити хронологічні межі історії стародавнього світу; охарактеризувати основні види історичних джерел; ознайомити з термінами та поняттями: «стародавній світ», «цивілізація», «історичне джерело», «археологічні пам'ятки»; розвивальна – удосконалювати вміння працювати з підручником, його методичним апаратом, вільно орієнтуватися у структурних елементах підручника, читати, коментувати текст підручника, відповідати на запитання; на основі отриманих фактів, складати схеми; формувати вміння аналізувати історичні події та факти; розкривати зміст історичних понять; виховна – виховувати толерантність, пошану до історії різних народів, бережне ставлення до пам’яток культури та історії. Очікувані результати. Учні повинні:
Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Вид уроку: урок – уявна подорож. Навчально-методичне забезпечення:
Основні поняття і терміни: «стародавній світ» - частина всесвітньої історії, яка вивчає найдавніший період в минулому людства. «цивілізація» - рівень розвитку суспільства, коли виникає нерівність між людьми й утворюється держава, з’являються міста, писемність. «історичні джерела» - письмові документи, предмети, будівлі та інші пам’ятки, які відображають історичні події та явища і дають можливість досліджувати життя людей у минулому. «археологічні пам'ятки» - матеріальні залишки людської діяльності, що збереглися на поверхні землі, під землею або під водою і висвітлюють минуле людського суспільства. Основні дати:
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. Любі друзі! Вітаю вас із переходом до 6 класу! В цьому році ми з вами вивчатимемо новий період в історії людства. А як він називається та які хронологічні рамки охоплює, дізнаємося згодом.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. Метод «Мікрофон». Учитель за допомогою «уявного мікрофона» пропонує учням продовжити речення «Історію вивчають для того, щоб...».
Розповідь вчителя Історія — наука, що вивчає минуле людства у всій його конкретності й різноманітності. Історія складається із всесвітньої (загальної) історії та історії окремих країн і народів (їхньої вітчизняної історії). Наприклад, до розділу вітчизняної історії можна віднести курс «Вступ до історії України», із яким ми з вами ознайомилися в 5 класі.
ІІІ.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. Розповідь учителя Нині ми вирушаємо в ті часи, коли на нашій планеті з’явилися найдавніші люди, почало формуватися людське суспільство, виникли перші держави. Цей період вивчає особлива наука, яка досліджує початки всесвітньої історії і відповідно, є її складовою. На сьогоднішньому уроці ми здійснимо уявну подорож, до цієї країни - науки, яку ми з вами вивчатимемо протягом 6 класу. Але для початку нам треба з’ясувати її назву для того, щоб правильно визначити маршрут нашої подорожі. В цьому нам допоможе «Шифр таблиця» Гра «Шифр таблиця» Правила гри Для визначеної потрібної букви першу цифру шифру необхідно відшукати у верхньому горизонтальному ряді, а другу – у лівому вертикальному. На перехресті ліній і буде потрібна буква. 1.
2.
3.
Розповідь учителя, що супроводжується демонстрацією та поясненням схеми «Періодизація всесвітньої історії» Як ви здогадалися, під час розгадування «Шифр - таблиці», наука з якою ми сьогодні познайомимося – Історія стародавнього світу. Проте це лише перший період світової історії. До вашої уваги пропоную розглянути схему «Періодизації всесвітньої історії» і записати її в зошит.
Схема «Періодизація всесвітньої історії»
2,5 млн. р. до н.е- 476 р. н.е - XV ст. 1901 р. - 476 р. н.е поч. XV ст. ХІХ ст.. ХХІ ст..
Робота зі словником «стародавній світ» - частина всесвітньої історії, яка вивчає найдавніший період в минулому людства від появи найдавніших людей (2,5 млн. років тому) - до падіння Західної Римської імперії (476 рік) – період історії Стародавнього світу.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ. Учитель подає план вивчення нового матеріалу
Перша станція «Епоха Стародавнього світу»
Розповідь вчителя, що супроводжується демонстрацією слайдів презентації «Вступ до історії стародавнього світу» Історія стародавнього світу охоплює період від виникнення людської спільноти до кінця V ст. н. є. Це найбільш тривалий період в історії. Вивчаючи його ви познайомитеся: 1) З життям людей у первісну епоху, коли людина тільки виділилася з тваринного світу. Ви дізнаєтеся про появу перших людей на планеті. Зрозумієте, як жили наші предки у часи звірів-велетнів. 2) Історією Давнього Єгипту. Відкриємо для себе секрети давніх єгиптян та їхніх пірамід, які людство вважає одним із чудес світу, яке збереглося до нашого часу. 3) Цивілізацією та культурою Передньої Азії, Індії та Китаю. Відвідаємо вулиці та площі Вавилону, поглянемо, як будували Велику Китайську стіну. 4) Нас чекає подорож до Стародавньої Греції — країни дивовижної краси, де ми ознайомимося з її історією, чудовою культурою, мудрим і героїчним народом. 5) І, нарешті, потрапимо до Стародавнього Риму, який спочатку був невеличким селищем на березі річки Тибру, а згодом поступово перетворився на могутню державу, яка силою зброї своїх легіонів захопила майже весь світ. Проте ніщо у світі не буває вічним. Згодом Рим виснажився в боротьбі з підкореними народами та рабами. Римська держава, наче казковий велетень на глиняних ногах, упала під ударами багатьох сильних племен-варварів і розкололася на безліч уламків. Варварські народи утворили на території імперії королівства, створили власну цивілізацію. 6) Дізнаємося, як відбувалося зародження української історії, які племена і народи населяли територію нашої держави в давнину, як відбувався їхній розвиток на тлі світової історії.
Пояснення поняття «цивілізація» Падіння Західної Римської імперії — кінцевий пункт нашої мандрівки країнами Стародавнього світу, стародавніх цивілізацій. Слово «цивілізація» можна тлумачити по-різному. Стародавні греки називали так суспільство, яке захищало людину від небезпек навколишнього світу та надавало їй безпечне існування, допомагало піднестися над рівнем дикунства. Історики пізніших часів вважали, що цивілізація — це період розвитку суспільства, який настав після часів дикунства, коли серед первісних людей була відсутня організована спільність, та варварства — часів, коли почали утворюватися держави. Сучасні історики розуміють цивілізацію як рівень розвитку суспільства, на якому в країні: а) складається нерівність між людьми й утворюється держава; б) виникають міста; в) духовна культура народів породжує писемність. Однак поняття «цивілізація» не завжди означає лише рівень розвитку. Коли кажуть, наприклад, «цивілізація Стародавнього Сходу», «антична цивілізація», то мають на увазі буквально державу або групу держав, поєднаних спільним рівнем розвитку та об'єднаних спільною культурою.
Робота зі словником «Цивілізація» - це рівень розвитку суспільства, коли в суспільстві виникає нерівність між людьми й утворюється держава, з’являються міста, писемність.
Репродуктивна бесіда
2. Історичні джерела з історії стародавнього світу. Друга станція «Історичні джерела»
Розповідь учителя Люди, суспільства, народи не зникають безслідно. Вони залишають по собі пам’ять: будівлі, твори мистецтва, книжки, прикраси з бронзи, золота, срібла, глиняний посуд, зброю, написи і малюнки на камені, знаряддя праці та могили. За тисячоліття на Землі нагромадилося їх чимало. Учені шукають їх і вивчають. Так поступово формуються наші знання про життя народів у давнину. Учених, які розкопують і вивчають давні речі й споруди, називають археологами. Точне розташування предметів у землі дуже важливе. Учені поділяють місце розкопок на ділянки й записують кожну, навіть найдрібнішу деталь. Об’єктом археологічних досліджень є речові джерела.
Робота зі словником «Археологічні пам'ятки» - матеріальні залишки людської діяльності, що збереглися на поверхні землі, під землею або під водою, які висвітлюють минуле людського суспільства.
Розповідь вчителя Археологічні пам'ятки — речові джерела, що висвітлюють минуле людського суспільства. Велике значення археологічні пам'ятки мають для вивчення дописемного періоду людства, коли вони є єдиними історичними джерелами. До основних археологічних пам'яток належать: місця поселення (стоянки, городища, селища) й окремі житла, господарські споруди, залишки фортець і міст, могильники й окремі поховання, надмогильні й культові споруди, скарби, знаряддя праці та інші давні вироби, малюнки й написи на скелях та окремих каменях. Значення розкопок стародавніх поселень може бути розкрите на прикладі розповіді про місто Помпеї. Воно було засипане попелом під час виверження вулкана Везувій у 79 р. н. є., тобто місто не було розграбоване і не постраждало від вогню. Ученим удалося відновити не тільки зовнішній, але й внутрішній вигляд домівок, майстерень, лазень, театру й інших споруд. Знайдено меблі, хатнє начиння, інструменти. На стінах є розписи — картини, написані на штукатурці.
Учитель організовує коментоване читання тексту підручника «Що таке речові пам’ятки» (Шалагінова О. І., Шалагінов Б. Б. Історія стародавнього світу с.5) під час якого учні разом з вчителем починають заповнювати схему «Історичні джерела» Схема «Історичні джерела»
Учитель організовує самостійне читання тексту підручника «Що таке писемні пам’ятки» (Шалагінова О. І., Шалагінов Б. Б. Історія стародавнього світу с.5-6) під час якого учні самостійно продовжують заповнювати схему «Історичні джерела». Перевірку вчитель здійснює за допомогою репродуктивної бесіди.
Бесіда
Розповідь вчителя під час якої учні разом з вчителем продовжують заповнювати схему «Історичні джерела» До усних джерел ми відносимо усну народну творчість — поетичну історію народу (казки, перекази, легенди, приказки, прислів’я, пісні, загадки, повір’я). Тут і родинні оповіді, і перекази про походження назв сіл, міст, річок, озер, і розповіді про видатних людей і важливі історичні події. Кожен народ має свої легенди. Ми з вами повинні знати легенди інших народів і пишатися легендами свого народу. Речові, писемні, усні пам’ятки народів, що сягають далекої давнини, називають історичними джерелами. Вивчення історичних допомагають вченим краще уявляти життя людей у різні історичні епохи. Робота зі словником «Історичне джерело» - це письмові документи, предмети, будівлі та інші пам’ятки, які відображають історичні події та явища і дають можливість досліджувати життя людей в минулому.
Репродуктивна бесіда
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО НА УРОЦІ. Уставте пропущені слова. Історія — це наука про минулі події, їх причини та наслідки. Історія, що вивчає час від виникнення людини — це історія … (стародавнього світу). Про історичне минуле ми дізнаємося з історичних … (джерел). Книги, літописи, папіруси — це … (писемні) історичні джерела. Речі, залишки споруд, зброя, прикраси — це … (речові) історичні джерела. Спогади, казки, легенди, міфи — це … (усні) історичні джерела.
Заповніть таблицю «Види історичних джерел», вписавши в колонки таблиці відповідні номери наведених пам’яток.
Історичний диктант.
VІ.ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. Історія (в перекладі з грецької мови historia – розповідь про минуле) – одна з найдавніших наук людства, яка вивчає розвиток суспільства від минулого до сьогодення. Всесвітньою (або загальною) історією називається історія людства від найдавніших епох до теперішнього часу. Її першим періодом є історія Стародавнього світу. Саме його ми і будемо вивчати у 6 класі. Історія стародавнього світу займає дуже важливе місце у всесвітній історії — це найбільш тривалий період в історії людства від появи найдавніших людей 2,5 млн. років тому - до падіння Західної Римської імперії у 476 р. Основними джерелами, що дозволяють нам дізнатися про стародавню історію людства, є письмові та речові історичні джерела.
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 530 | Завантажень: 0 | |
Всього коментарів: 0 | |