Православні чесноти у житті особи, людини, громадянина. Вміння прощати
[ Викачати з сервера (135.4 Kb) ]15.04.2016, 16:55

Тема. Православні чесноти у житті особи, людини, громадянина. Вміння прощати

 

Мета. Навчати дітей вмінню прощати іншим. Допомогти дітям усвідомити, що силу і здатність прощати людина черпає у Бога.     

 Виховувати християнські якості і чесноти на прикладі біблійних персонажів, толерантність у ставленні до інших людей, здатність відгукуватися на прохання простити, любов до Бога та до ближнього. Розвивати почуття поблажливості один до одного, вміння вибачати образи і помилки.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Хід уроку

І. Організаційний етап.

1. Вітання. Налагодження контакту з дітьми.

                                         У цей гарний день

                                         усім присутнім: «Добрий день!»

- Діти, ми з вами вітаємося на уроці незвичайно, зовсім не так, як ви вітаєтеся з друзями, з батьками.  А як ще люди вітаються?

- Кажуть: „Добрий день”, потискують руки один одному, а водії автомобілів блимають світлом чи махають рукою. Японці при зустрічі низько нахиляються один перед одним. У Таїланді не прийнято потискувати руки під час зустрічі: руки складаються “хатинкою” перед грудьми, і людина вклоняється. За часів Ісуса Христа євреї мили своїм гостям ноги, після чого гостя цілували і мастили пахучим маслом голову. Таким чином вони виявляли свою любов та гостинність.

На минулому уроці ми говорили про добро. Давайте згадаємо.

ІІ. Перевірка вивченого.

- Що таке добро?

- Яким бути легше – добрим чи злим?

- А що краще для душі?

- Яким буде світ, якщо в ньому не буде добрих людей?

- Молодці! Ви гарно засвоїли матеріал попереднього уроку.

2. Робота в групах.

- Тепер  ми будемо працювати в групах. А якою ж буде тема нашого уроку, ви дізнаєтеся, коли розшифруєте лист від апостола Матвія. У вас на столах лежать конверти із завданням: зібрати розкидані слова і прочитати послання. Яка ж група зможе якнайшвидше впоратися із завданням і визначити: про що  ми сьогодні будемо говорити? (Послання розрізане на слова і роздане у конвертах на кожну групу).

Діти складають послання: «Бо як людям ви простите прогріхи їхні, то простить і вам ваш Небесний отець. А коли ви не будете людям прощати, то й Отець ваш не простить вам прогріхів ваших» (Слайд 1)

- Зачитайте, будь ласка, послання. Як ви розумієте ці слова?

- Ви, мабуть, здогадалися, про що ми будемо говорити на уроці?

- Отже, тема нашого уроку – «Вміння прощати». (Слайд 2)

3. Робота у зошиті.

- Діти, саме це послання і є ключовим віршем на нашому уроці.

- Відкрийте зошити і запишіть тему сьогоднішнього уроку.

 

ІІІ. Актуалізація знань.

1. Бесіда (про причини образ та шляхи подолання конфліктних ситуацій).

  • Чи доводилося вам терпіти образи інших людей: братика, сестрички, друзів, однокласників, тата, мами?
  • Чим або як можна образити людину? (Злим словом, або щось вчинити зле проти неї, чи завдати фізичного болю)
  • Як має поводити себе у цьому випадку людина, яку образили: відповісти злим словом на образу? Добряче поколотити (дошкулити) кривднику, щоб довести йому свою власну правоту? Чи, можливо, краще загасити пожежу конфлікту з іншою людиною і не дати їй розгорітися?
  • Давайте побачимо, як ви вчините в тій чи іншій ситуації? (Пропоную кілька ситуацій)

Ситуації:

  1. Під час уроку тебе вдарили книжкою ззаду по голові. Твої дії?
  1. У Олега перестала писати ручка. Він без дозволу взяв твою і не віддає. Твої дії?
  2. Під час перерви тебе сильно штовхнули. Ти впав і боляче вдарився об підлогу. Твої дії?

 

ІV.   Вивчення нового матеріалу.

1. Скерована розмова.

- Діти, що легше: дати здачу чи пробачити кривдника?

- Проте, часто-густо доводиться чути такі слова: «Я тобі ніколи цього не прощу!».

- Але Біблія нас вчить: «А ви один до одного будьте ласкаві, милостиві,          прощаючи один одному»  (Слайд 3)

- Давайте пригадаємо молитву «Отче наш». В яких рядках йдеться мова про    прощення? («І прости нам провини наші, як і ми прощаємо винуватцям нашим» (Лк. 11:4)).

- Як ви розумієте ці слова?

- Отже, в основі нашої здатності прощати лежить Боже прощення.

4. Гра „Склади сердечко”

- Перед вами – розрізані  на пазли сердечка.

Завдання: скласти пазли і прочитати, що повинно бути у серці кожної  людини? (віра, любов, прощення, молитва, подяка).

- Що ви відчуваєте, коли вас ображають? Як же вирішувати конфлікти? Давайте заглянемо у серце людини. Що з ним діється, коли людину образили?

 

5. Практична робота

 

               
 
     
   
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

                   - Уявіть, що ця посудина – це серце людини.

         (На столі, на підносі, стоять три прозорі склянки. На одній з них напис – ПРОЩЕННЯ (у склянці – цукрова пудра), на іншій – ГНІВ (у склянці - сода), а на третій – наклеєне СЕРЦЕ (у склянці – вода з оцтом).)

 - Давайте побачимо, що відбувається з серцем людини, коли її ображають.

(Беру маленьку ложечку, набираю трохи «гніву» (соди) і опускаю у склянку із серцем. Вода з оцтом починає бурлити і виливатися зі склянки, тому доречно перед практичною роботою поставити на піднос).

- Воно бурлить, стривожене, наповнене образою, злістю, аж кипить і, здається, хоче вискочити із грудей.

- А що може повернути спокій у серце людини?

- Давайте подивимося, яким воно стане, коли ми додамо прощення (беру маленьку ложечку, занурюю у склянку «прощення», набираю цукрової пудри і опускаю у «серце».  Добре помішую – вода світліє).

 - Ну то що,         бурлить наше  «СЕРЦЕ»? Ні. Воно  перестає бурлити, стає спокійнішим, лагіднішим.

- Отже, спокій у серце людини може повернути прощення. А що ж таке прощення?

6. Словникова робота.

Прощенняздатність людини першою пробачити свого кривдника і                       примиритися з ним; більше не згадувати образ та завданої шкоди. (Слайд 4)

  • Як ви думаєте, у кого ми беремо силу прощення? (у Бога).
  • А скільки разів треба прощати ?

7. Робота з карточками.

- У кожного з вас на партах є листочки з завданням. Дайте  відповіді на запитання.

     Як ви думаєте, скільки разів ви б  могли пробачити другові, який:

  • випадково налетів на вас в коридорі, переповненому людьми?____
  • насміхався над вами або пустив наклеп, поговір? ____
  • позичив олівець, а потім «загубив» його? _____
  • навмисне вас ображав ? ____

-   Майже дві тисячі років тому  те ж саме запитання задав Ісусу один з його учнів, якого звали Петро. Він був рибалкою. Погляньте на малюнок.

(На дошці малюнок із зображенням Петра).

 - А тепер давайте послухаємо, що ж відповів йому Ісус Христос? Чи співпадуть ваші відповіді і Його?

Перегляд відео сюжету «Навчіться прощати»(Слайд 5): «Господи, скільки разів брат мій може згрішити проти мене, а я маю прощати йому? Чи до семи раз?» Ісус промовляє до нього: «Не кажу тобі – до семи раз, але аж до семидесяти раз по семи!» .

-  Іншими словами: не рахуйте чужих провин, будьте милосердними і завжди вибачайте іншим.

- Ісус не тільки навчав прощенню, але й прощав Сам. Коли Він страждав на хресті, замість того, щоб проклясти своїх убивців,  молився: «Отче, прости їм, бо не знають, що чинять вони!» (Лк.23:34)

8.  Робота з Біблією.

    Біблійна історія « Йосип та його брати» (Буття 37-42). (На фоні музики

Massenet Meditacione)

- Я розповім вам біблійну історію про Йосипа.

- Авраам породив Ісаака. Ісаак став батьком двох близнят: Якова та Ісава.

         У Якова було 12 синів. Десятеро старших синів пасли худобу. Йосип приносив їм їжу, бо був улюбленим сином,  якого батько називав: «Син моєї старості», і мав кращий одяг в знак батькової любові. Одного разу батько подарував Йосипу різнокольоровий халат.  Це дуже не сподобалося братам, і вони притаїли образу на Йосипа. Якось одного разу батько відправив Йосипа провідати своїх старших братів, які в цей час пасли овець на полі. Коли Йосип прийшов до братів, вони схопили його, зірвали з нього халат і кинули в яму. У цей час повз проходили купці (торгові люди), які вели караван верблюдів у Єгипет. І брати продали Йосипа за 20 срібняків (срібних монет). Йосипові було 17 років. (Слайд 6)

У Єгипті Йосипу довелося важко працювати. Але він любив Бога, не забував Його – і Господь був із Йосипом. Так сталося, що він почав прислуговувати в домі Потіфара – царедворця фараона. І через деякий час Йосип заслужив довіру. Проте одного разу на нього несправедливо зробили наклеп і посадили до в’язниці. У цей час фараону приснилися дивні сни, які дуже стривожили його.

- Бог допоміг Йосипу розтлумачити ці сни: вони передвіщали 7 урожайних і 7 голодних років для Єгипту. Йосип запропонував зібрати частину врожаю в хороші роки на час голоду. І фараон, побачивши мудрість Йосипа, поставив його першою людиною в Єгипті після себе. На той час Йосипові виповнилося 30 років. Настали часи голоду, але в Єгипті був хліб, оскільки Йосип, будучи розпорядником Єгипту, потурбувався про те, аби зробити запаси. У рідній країні Йосипа також був голод. Брати Йосипа прийшли в Єгипет, щоб купити хліба. Йосип одразу ж упізнав їх, але брати його не впізнали. Він продав їм хліба, скільки вони хотіли. Йосип розпорядився залишити одного зі своїх братів під наглядом у в’язниці, а решті – сходити до своєї країни й повернутися з молодшим братом Веніамином, котрого зараз не було з ними  і якого Йосип його дуже любив).

Важко було братам повертатися додому, вони принесли своєму старому батьку сумну звістку. Батько не хотів відпускати Веніаміна в Єгипет, тому що не знав, що з ним там буде, але по-іншому вчинити не міг: один із братів був залишений під вартою в Єгипті.

Брати повернулися в Єгипет і привели з собою Веніаміна. Правитель Єгипту, Йосип, прийняв братів дуже добре, не зробивши нікому з них ніякого зла. Брати були запрошені на обід разом із Йосипом. Коли брати виходили з Єгипту, за наказом Йосипа в мішок Веніаміна поклали срібну чашу. В погоню за братами був направлений начальник дому Йосипа. Він наздогнав братів, «виявив» чашу в мішку Веніаміна та з ганьбою повернув братів назад. Йосип запропонував їм залишити «винуватця» Веніаміна в нього, а самим повертатися додому, до батька. Брати благали Йосипа не залишати Веніаміна в Єгипті, кажучи, що молодший брат – улюблений син їхнього батька, Якова, і, якщо вони повернуться без Веніаміна, – батько помре.

У цей момент Йосип уже більше не міг приховувати, що він їхній рідний брат, якого вони продали в рабство та якому Бог допоміг із раба стати правителем Єгипту, першою людиною після фараона. Зустріч була дуже радісною. Йосип вже давно простив своїх братів і був радий зустрічі та примиренню з ними. Батько Йосипа, Яків, потім також прийшов у Єгипет. Так з’єдналася сім’я Йосипа в Єгипті.

 

11. Цікаво знати.

- Діти, можливо, ви не всі знаєте, що остання неділя перед Великоднім постом є неділею Прощення. А потім починається Великий Піст перед Великоднем. Готуючись до Великого Посту, усі християни ідуть до церкви і починають постити з великою надією на прощення Господом Богом наших гріхів. «Простіть мені», - просить священик у людей у храмі. «Простіть мені», - просять люди один в одного. У відповідь звучить: «Бог прощає і я прощаю». Так християни вчаться просити прощення і прощати першими. Тобто, навчившись прощати, ми будемо теж прощені.

 

– За допомогою яких слів ми можемо просити вибачення?

(«вибач, будь ласка», «я був неправий», «я більше так не буду», «мені дуже прикро», «я не хотів тебе образити», «вибач, я ненавмисно», «мені дуже соромно» і т.д.)

 

V. Закріплення знань, підсумок уроку.

1. Завдання в групах (Додаток 3).

- Давайте разом з вами спробуємо виконати такі завдання:

1 група. Знайти причини образ, гніву (можливо, певні риси характеру людини).

2 група. Відшукати шляхи примирення (розв’язання конфліктної ситуації).

3 група. Скласти алгоритм прощення (що необхідно для прощення?).

На виконання завдання – 2 хвилини.

  -    Про що ми говорили сьогодні на уроці?

  • Що таке прощення?
  • Як треба прощати? (Слайд 7)
  1.  Зробити крок назустріч;
  2. не чекати, що хтось виправить ситуацію і першим прийде миритись;
  3. не тримати у серці гніву, бо гнів завжди породжує у відповідь гнів;
  4. не звинувачувати інших у поганих думках і вчинках;
  5. щиро простити образу і назавжди її забути.                                  

 - Пам’ятайте, діти, головне, щоб наше прощення було щирим. Вибір за нами: бути людиною, яка любить і прощає, чи нещасною, злопам’ятною. Ми вільні у виборі власних вчинків.

VІ. Момент вдячності (оцінювання учнів).

- Я хочу подякувати за роботу на уроці всім, хто був активним, гарно працював на уроці (оцінюю роботу учнів та дарую наклейки).

VІІ.  Домашнє завдання:  Пригадати свої злі вчинки і попросити пробачення за них у Бога і у тих, кого   

    образили, простити іншим їхні погані вчинки.

- Не забувайте:

З будь-якої біди вийдем враз,

Як Спаситель попереду нас.

Він дасть сили образу простити,

Щоб з людьми нам у злагоді жити.

- На цьому наш урок закінчено. До побачення!

Категорія: Мої файли | Додав: Zauch
Переглядів: 598 | Завантажень: 6 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar