7 клас
Історія України ( 35 годин, 1 година на тиждень) )
№
п/п
|
Дата
|
Тема уроку
|
Кількість уроків
|
Примітка
|
Державні вимоги
до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
1.
|
|
ПОВТОРЕННЯ. Історія України в стародавні часи.
|
1
|
|
Учень/учениця:
• показує на карті територію українських земель у середні віки;
• характеризує історичний розвиток України у стародавню добу;
• визначає особливості розвитку українських земель доби Середньовіччя;
• називає періодизацію історії України у Середньовіччі;
• тлумачить поняття «історія стародавнього світу», «історичні джерела».
|
2
|
|
ВСТУП. Історія України в Середні віки. Періодизація. Джерела з історії України.
|
1
|
|
Розділ І. ВИНИКНЕННЯ ТА СТАНОВЛЕННЯ РУСІ–УКРАЇНИ
|
3
|
|
Розселення слов’янських племен на території України.
|
1
|
|
Учень/учениця:
• розпізнає на карті територію розселення слов’янських племен, які проживали на території Русі-України; напрямки походів київських князів;
• характеризує суспільне життя, господарство, заняття, побут і вірування східних слов’ян; роль міста Києва в утворенні держави східних слов’ян; роль перших князів у становленні Київської держави (Русі-України); літописні джерела про виникнення Києва; основні версії походження назви «Русь»;
• визначає наслідки впливу природно-географічних умов на господарство та спосіб життя східних слов’ян; сутність і наслідки внутрішньої й зовнішньої політики перших князів;
• висловлює судження щодо діяльності Аскольда, Олега, Ігоря, Ольги та Святослава;
• називає роки правління перших князів; версії походження назви «Русь», «Русь–Україна»;
• тлумачить поняття «Велике розселення слов’ян», «князь», «дружина», «літопис», «Русь», «Русь-Україна», «імперія», «полюддя», «данина».
|
4
|
|
Господарство східних слов’ян. Суспільний устрій. Вірування. Сусіди східних слов’ян.
|
1
|
|
5
|
|
Утворення Русі-України. Київські князі: Аскольд, Олег, Ігор, Ольга, Святослав.
|
1
|
|
6
|
|
Практичне заняття:
«Князь Святослав та його походи».
|
1
|
|
7
|
|
Урок контролю знань
|
1
|
|
Розділ ІІ. КИЇВСЬКА ДЕРЖАВА (РУСЬ–Україна)
наприкінці Х – у першій половині ХІ ст.
|
8
|
|
Внутрішня і зовнішня політика Володимира Великого. Запровадження християнства.
|
1
|
|
Учень/учениця:
• показує на карті територію Київської держави (Русі-України) за правління князів Володимира Святославовича та Ярослава Мудрого;
• характеризує суспільну роль різних верств і станових груп населення Київської держави (Русі - України); розвиток господарства і торгівлі; повсякденне життя мешканців міста і села; найдавніші пам’ятки писемності та умови поширення освіти; роль князівської влади в політичному устрої Русі; відносини Русі - України з європейськими державами;
• визначає ступінь розвитку господарства й торгівлі Русі – України; причини і наслідки запровадження християнства як державної релігії Київської держави (Русі- України);
• висловлює судження та порівнює внутрішню й зовнішню політику Володимира Великого і Ярослава Мудрого; політичний устрій і соціальний розвиток давньоруського та європейського суспільств;
• називає роки правління князів Володимира Великого та Ярослава Мудрого; рік запровадження християнства як державної релігії;
• тлумачить поняття «християнство», «священик», «митрополит», «монастир», «чернець», «графіті», «мозаїка», «верстви», «бояри», «церковнослов’янська мова», «книжкові мініатюри».
|
9
|
|
Київська держава (Русь- Україна) Ярослава Мудрого. «Руська правда». Міжнародні зв’язки.
|
1
|
|
10
|
|
Суспільний устрій. Влада князя. Повсякденне життя. Господарство. Міста. Ремесла. Торгівля.
|
1
|
|
11
|
|
Практичне заняття:
«Християнська релігія і церква в житті давньоруського (давньоукраїнського) суспільства» / «Уявна подорож Києвом часів Ярослава Мудрого» (на вибір вчителя).
|
1
|
|
12
|
|
Архітектура та монументальний живопис. Писемність та освіта. Українська мова.
|
1
|
|
13
|
|
Урок контролю знань
|
1
|
|
Розділ ІІІ. КИЇВСЬКА ДЕРЖАВА (РУСЬ-Україна)
у другій половині ХІ – першій половині ХІІІ ст.
|
14
|
|
Правління Ярославовичів. Половці. Любецький з’їзд князів.
|
1
|
|
Учень/учениця:
• показує на карті території князівств часів роздробленості Київської держави (Русі - України) та половецькі землі;
• характеризує становище Київської держави (Русі – України) за правління наступників Ярослава Мудрого; особливості політичного і соціально-економічного життя князівств часів роздробленості; відносини половців із Руссю;
• визначає причини і наслідки князівських усобиць; половецьких набігів; Любецького з’їзду князів,
• висловлює судження про діяльність Ярославичів, Володимира Мономаха, Мстислава Великого, Ярослава Осмомисла;
• називає роки правління князів доби; дату Любецького з’їзду князів; дату першої писемної згадки назви «Україна».
|
15
|
|
Правління Володимира Мономаха та його сина Мстислава Великого.
|
1
|
|
16
|
|
Роздробленість Київської держави. Київське, Переяславське та Чернігівське князівства в середині XII – першій половині XIIІ ст. Політичне і соціально-економічне життя.
|
1
|
|
17
|
|
Семестрова підсумкова робота
|
1
|
|
18
|
|
Галицьке і Волинське князівства в другій половині ХІІ ст. Ярослав Осмомисл.
|
1
|
|
19
|
|
Культура Русі–України в другій половині ХІ – першій половині ХІІІ ст.
|
1
|
|
20
|
|
Урок контролю знань
|
1
|
|
Розділ IV. ГАЛИЦЬКО-ВОЛИНСЬКА ДЕРЖАВА
|
21
|
|
Утворення Галицько-Волинського князівства. Роман Мстиславович. Боротьба за владу. Данило Романович.
|
1
|
|
Учень/учениця:
• показує на карті територію Галицько-Волинської держави за Романа Мстиславовича і його наступників; території сусідніх держав; напрямки навали монголів;
• характеризує діяльність князів династії Романовичів; особливості монгольського панування на українських землях;
• визначає особливості зовнішньої та внутрішньої політики галицько-волинських правителів;
• висловлює судження про діяльність Романа Мстиславовича, Данила Романовича, Юрія І Львовича; особливості розвитку українського суспільства княжої доби з європейськими країнами;
• називає роки правління найвидатніших галицько-волинських князів; монгольської навали на землі південно-західної Русі;
• тлумачить поняття «орда», «баскак», «ярлик», «улус», «король».
|
22
|
|
Походи монголів на Русь. Встановлення панування Золотої Орди на українських землях.
|
1
|
|
23
|
|
Практичне заняття:
«Зовнішня політика Данила Романовича. Коронація»/ «Данило Романович - будівничий Галицько-Волинської держави» (на вибір вчителя).
|
1
|
|
24
|
|
Культура Галицько-Волинської держави у другій половині ХІ – ХІІІ ст.
|
1
|
|
25
|
|
Галицько-Волинська держава за наступників Данила Романовича.
|
1
|
|
26
|
|
Урок контролю знань
|
1
|
|
Розділ V. УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ У СКЛАДІ ВЕЛИКОГО КНЯЗІВСТВА
ЛИТОВСЬКОГО ТА ІНШИХ ДЕРЖАВ (друга половина ХІV – ХV ст.)
|
27
|
|
Статус українських земель у складі Великого князівства Литовського та інших держав. Кревська унія 1385 р. і українські землі. Остаточна ліквідація Волинського та Київського удільних князівств.
|
1
|
|
Учень/учениця:
• показує на карті територію українських земель у складі різних держав; територію Кримського ханства;
• характеризує становище українських земель у складі різних держав; розвиток господарства, торгівлі; державне, суспільне та культурне життя Кримського ханства; побут соціальних верств і етнічних груп та їхню роль у житті тогочасного суспільства; полікультурність українського суспільства;
• визначає причини та наслідки Кревської унії; особливості розвитку міст та магдебурзького права;
• висловлює судження щодо діяльності Любарта Гедиміновича, Володимира Ольгердовича, Хаджі-Герея, Костянтина Острозького, Юрія Дрогобича;
• називає час входження українських земель до складу різних держав; утворення Кримського ханства і його підпорядкування Османській імперії;
• тлумачить поняття: «унія», «українська шляхта», «магнат», «кріпацтво», «невільник», «ясир», «гетьман», «господар», «хан», «султан», «магдебурзьке право», «іконостас»
|
28
|
|
Держава Феодоро в Криму. Утворення Кримського ханства. Гереї. Суспільний устрій та культура ханства.
|
1
|
|
29
|
|
Суспільне і церковне життя. Сільське господарство. Ремесла і торгівля. Міста, магдебурзьке право.
|
1
|
|
30
|
|
Культура та освіта. Юрій Дрогобич.
|
1
|
|
31
|
|
Практичне заняття:
«Етнічний склад населення України. Повсякденне життя».
|
1
|
|
32
|
|
Історія рідного краю
|
1
|
|
33
|
|
Урок контролю знань
|
1
|
|
34
|
|
Узагальнення до курсу: «Середньовічна історія України та її внесок у загальноєвропейську спадщину».
|
1
|
|
Учень/учениця:
• характеризує основні цивілізаційні здобутки українського суспільства в період Середньовіччя;
• визначає здобутки українського суспільства у ІХ – ХV ст. та його внесок у загальноєвропейську спадщину;
• порівнює процеси і явища європейської та української історії доби Середньовіччя;
• висловлює судження щодо подій, явищ і процесів, які відбувалися в українському суспільстві в часи Середньовіччя;
• називає хронологічні межі середньовічного періоду історії України та його особливості.
|
35
|
|
Семестрова підсумкова робота
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 клас
Всесвітня історія ( 35 годин, 1 година на тиждень) )
№
п/п
|
Дата
|
Тема уроку
|
Кількість уроків
|
Домашнє
завдання
|
Державні вимоги
до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
1.
|
|
ПОВТОРЕННЯ. Місце історії Стародавнього світу в історії людства.
ВСТУП. Середньовіччя як період розвитку людства. Періодизація, джерела вивчення.
|
1
|
|
Учень/учениця:
• характеризує основні тенденції політичного й економічного розвитку світу в Середні віки; види джерел з історії Середньовіччя;
• називає основні здобутки стародавніх часів; хронологічні межі та періодизацію Середніх віків, вказує її особливості для різних регіонів світу;
• тлумачить поняття «Середні віки», «раннє Середньовіччя», «Зріле (Високе) Середньовіччя», «осінь Середньовіччя», «варвари».
|
Розділ І. ПЕРШІ СЕРЕДНЬОВІЧНІ ДЕРЖАВИ
|
2
|
|
Велике переселення народів. Утворення «варварських королівств». Франкська держава. Хлодвіг
|
1
|
|
Учень/учениця:
• показує на карті напрями Великого переселення народів, «варварські» королівства, імперію Карла Великого, Візантію, напрями завойовницьких походів арабів, Арабський халіфат; провідні країни Європи і світу;
• характеризує «варварські королівства», Франкську та Візантійську імперії, перші Арабські халіфати; діячів раннього Середньовіччя;
• визначає наслідки Великого переселення народів; розпаду імперії Карла Великого, виникнення ісламу і арабської експансії;
• називає хронологічні межі Великого переселення народів, існування Франкського королівства; Франкської та Візантійської імперій, перших Арабських халіфатів (Омейядів і Аббасидів); дату об’єднання арабів під владою Мухаммада, виникнення ісламу та ісламського літочислення; битв під Пуатьє і Верденського договору;
• тлумачить поняття «Велике переселення народів», «варварське королівство», «Каролінгське відродження», «халіфат», «іслам», «Коран», «арабо-мусульманська цивілізація», «василевс», «імперія».
|
3
|
|
Завоювання Карла Великого. Імперія франків. Розподіл імперії.
|
1
|
|
4
|
|
Візантійська імперія доби Юстиніана. Розквіт Візантії за Македонської династії та династії Комнінів. Культура Візантії.
|
1
|
|
5
|
|
Природногеографічні умови Аравії. Виникнення ісламу. Мухаммад. Арабські завоювання. Розквіт і занепад перших Халіфатів. Розвиток арабо-мусульманської культури.
|
1
|
|
6
|
|
Практичне заняття:
«Вплив Візантії, імперії Карла Великого, перших Арабських халіфатів на становлення Середньовічної Європи».
|
1
|
|
7
|
|
Урок контролю знань
|
1
|
|
Розділ ІІ. СЕРЕДНЬОВІЧНИЙ СВІТ ЗАХІДНОЇ ЄВРОПИ
|
8
|
|
Зв’язок людини і природи. Рух населення. Внутрішня і воєнна колонізація.
|
1
|
|
Учень/учениця:
• показує на карті найбільші міста Європи, основні торговельні шляхи Середньовіччя, територію поширення християнства;
• називає основні стани середньовічного суспільства, дату розколу християнської церкви;
• описує середньовічне місто, феодальний замок, селянське житло;
• характеризує основні стани середньовічного суспільства, процес християнізації Європи, основні відмінності між католицизмом і православієм, роль християнської церкви, повсякденне життя і традиції середньовічної людини; середньовічний ремісничий цех.
• визначає причини і наслідки внутрішньої і зовнішньої колонізації Середньовічної Європи; виникнення середньовічних міст; боротьби міст з сеньйорами: формування цехової системи ремісничого виробництва.
• тлумачить поняття «феод», «феодалізм», «васалітет», «феодальна драбина», «цех», «майстер», «підмайстер», «учень», «гільдія», «Ганза», «лихварство», «міська комуна», «внутрішня колонізація», «зовнішня колонізація».
|
9
|
|
Три стани середньовічного суспільства. Феодалізм. Християнізація Європи. Християнська церква раннього Середньовіччя.
|
1
|
|
10
|
|
Практичне заняття:
«Замок. Рицарські традиції. Життя селян».
|
1
|
|
11
|
|
Середньовічне місто. Ремесло і цехи. Торгівля й гільдії. Міські комуни. Міська культура та повсякденне життя.
|
1
|
|
12
|
|
Урок контролю знань
|
1
|
|
Розділ III. ЄВРОПЕЙСЬКЕ СУСПІЛЬСТВО І ДЕРЖАВИ В Х – ХV ст.
|
13
|
|
Походи вікінгів та їх завоювання.
|
1
|
|
Учень/учениця:
• показує на карті території зазначених держав, напрямки походів вікінгів, Хрестових походів, етапи Реконкісти, місця основних битв Столітньої війни;
• називає хронологічні межі походів вікінгів, нормандського завоювання Англії, Хрестових походів, Реконкісти, утворення королівства Іспанія, Столітньої війни; дати утворення Священної Римської імперії, скликання англійського парламенту, Генеральних штатів у Франції;
• описує походи вікінгів, Перший та Четвертий Хрестові походи, основні битви Столітньої війни, подвиг Жанни Д’Арк;
• характеризує Перший та Четвертий Хрестові походи, результати нормандських завоювань, Реконкісти, італійської політики німецьких імператорів; італійські торгівельні республіки; процес становлення станово-представницької монархії;
• визначає причини і наслідки Хрестових походів, Столітньої війни; основні напрями діяльності зазначених історичних діячів;
• тлумачить поняття «вікінги», «феодальна роздробленість», «Хрестові походи», «духовно-рицарські ордени», «парламент», «станово-представницька монархія», «кортеси», «Генеральні штати», «сейм», «Реконкіста», «Столітня війна», «Золота булла», «торгівельні республіки».
|
14
|
|
Хрестові походи. Держави хрестоносців. Духовно-рицарські ордени.
|
1
|
|
15
|
|
Практичне заняття:
«Наслідки Хрестових походів».
|
1
|
|
16
|
|
Середньовічні держави: від роздробленості до становопредставницьких монархій.
|
1
|
|
17
|
|
Франція у ХІ – ХV ст. Філіп ІV Красивий. Столітня війна.
|
1
|
|
18
|
|
Англія в ХІ – ХV ст. Вільгельм I Завойовник. Генріх ІІ Плантагенет. «Велика хартія вольностей». Війна троянд.
|
1
|
|
19
|
|
Священна Римська імперія Оттон І. Зовнішня політика германських імператорів. Фрідріх ІІ Штауфен.
|
1
|
|
20
|
|
Італійські торговельні республіки (Генуя, Венеція). Реконкіста. Утворення королівства Іспанія. Ізабелль I, Фернандо II.
|
1
|
|
21
|
|
Урок контролю знань
|
1
|
|
Розділ IV. МАТЕРІАЛЬНИЙ І ДУХОВНИЙ СВІТ
ЄВРОПЕЙСЬКОГО СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ
|
22
|
|
Наукові і технічні досягнення. Книгодрукування.
|
1
|
|
Учень/учениця:
• показує на карті університетські центри й міста пов’язані з початком Відродження; межі поширення впливу католицької і православної церков;
• називає хронологічні межі поширення романського і готичного стилів, раннього Відродження; час винайдення книгодрукування; дату розколу християнської церкви, «Великої схизми» католицької церкви;
• описує романський і готичний храми; основні технічні досягнення Середньовіччя;
• визначає причини і наслідки виникнення університетів; появу ідей гуманізму і культури Раннього Відродження;
• характеризує вплив церкви на культуру й освіту; технічні досягнення Середньовіччя; діяльність Роджера Бекона, Йоганна Гутенберга, П’єра Абеляра, Данте, Петрарки, Сандро Боттічеллі, Донателло;
• тлумачить поняття «вітраж», «фреска», «скульптура», «університет», «єретик», «інквізиція», «Альбігойські війни», «Раннє Відродження», «гуманізм», «романський стиль», «готичний стиль».
|
23
|
|
Християнська церква в ХІ – ХV cт. Єретики і боротьба з ними.
|
1
|
|
24
|
|
Практичне заняття:
«Середньовічні школи та університети. Життя середньовічного студента».
|
1
|
|
25
|
|
Архітектура і мистецтво.
|
1
|
|
26
|
|
Раннє Відродження й гуманізм.
|
1
|
|
27
|
|
Урок контролю знань
|
1
|
|
Розділ V. КРАЇНИ ЦЕНТРАЛЬНОЇ ТА СХІДНОЇ ЄВРОПИ в Х – ХV ст.
|
28
|
|
Польське королівство. Казимир ІІІ. Велике князівство Литовське. Угорське королівство. Іштван І. Королівство Чехія. Ян Гус і Гуситські війни.
|
1
|
|
Учень/учениця:
• показує на карті території Польщі, Угорщини, Чехії, Московської держави та Новгородської республіки, Золотої Орди; напрямки походів монголів; територію поширення гуситського руху;
• називає хронологічні межі Гуситських війн, монгольської навали на Східну Європу, підкорення земель Північно-східної Русі Москвою, час правління Івана ІІІ, створення слов’янської абетки; дати утворення Польського, Угорського королівств, Куликовської битви; Грюнвальдської битви;
• описує основні пам’ятки культури Польщі, Великого князівства Литовського, Угорщини, Чехії, Московської держави та Новгороду;
• визначає наслідки золотоординського ярма для країн Східної Європи;
• характеризує діяльність зазначених діячів; значення Грюнвальдської битви для народів Східної Європи;
• тлумачить поняття «гусити», «гуситські війни», «віче», «Новгородська боярська республіка», «ярлик», «боярська дума», «Судебник».
|
29
|
|
Монгольська навала на Русь. Новгородська боярська республіка. Московська держава. Іван ІІІ.
|
1
|
|
30
|
|
Практичне заняття: «Виникнення слов’янської писемності. Кирило і Мефодій».
|
1
|
|
Розділ VI. СЕРЕДНЬОВІЧНИЙ СХІД
|
31
|
|
Утворення Османської імперії. Правління Мехмеда ІІ. Культура Османської імперії.
|
1
|
|
Учень/учениця:
• показує на карті території Індії, Китаю, Османської держави, напрямки завойовницьких походів турків-османів;
• називає дати битви на Косовому полі, утворення Османської держави, падіння Константинополя;
• описує основні пам’ятки культури Індії, Китаю та Османської імперії епохи Середньовіччя;
• характеризує внесок середньовічних Індії, Китаю та Османської імперії у світову спадщину;
• тлумачить поняття «Піднебесна імперія», «касти», «індуїзм», «турки османи», «султан», «яничар».
|
32
|
|
Китай та часів династії Тан. Завоювання Китаю монголами. Династія Мін. Досягнення китайської культури.
|
1
|
|
33
|
|
Індія. Касти. Індуїзм. Делійський султанат. Досягнення індійської культури.
|
1
|
|
34
|
|
Урок контролю знань
|
1
|
|
35
|
|
Узагальнення до курсу:
«Середні віки в історії людства».
|
1
|
|
Учень/учениця:
• висловлює судження щодо ролі та значення Середніх віків у розвитку європейської цивілізації;
• визначає основні здобутки людства часів Середніх віків.
|
|
|
|
|
|
|
|
|